Projektový den: „DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU“
V úterý 26. března se na prvním stupni naší školy uskutečnil projektový den, který nesl název „DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU“ a byl inspirovaný stejnojmennou hrou z Divadla Járy Cimrmana. Absolvováním projektu s tímto tématem jsme se žáky udělali hezkou tečku za uplynulou zimou a pak už nic nebránilo tomu, pozvat k nám do školy jaro.
Program našeho projektového dne začal ráno tím, že se děti z celého prvního stupně sešly v jedné třídě, kde jim bylo oznámeno, jaké je čeká dobrodružství. Nejdříve jsme si se žáky povídali o tom, co je to vůbec Severní pól, kde se nachází, jaká tam žijí zvířata, jaké je tam počasí a tak podobně. Když se děti dozvěděly více o tomto záhadném mrazivém místě, paní učitelky jim popovídaly také o známém českém polárníkovi, jež pocházel z nedalekého Zábřehu na Moravě, a který dobyl Severní pól, sice o Janu Eskymo Welzlovi a jeho dobrodružstvích. Pak již nic nebránilo tomu, abychom se všichni společně vydali na záhadnou a dobrodružnou výpravu, která započala již samotnou cestou do Sokolovny. Dětem již před cestou byl dán pokyn, aby po cestě dávaly dobrý pozor a všímaly si drobných znamení, která po sobě zanechávají různá zvířata. Žáci tak sbírali indicie a pak spolu sdíleli, jakých zvířecích stop si všimli, které zvíře je mohlo zanechat apod.
Když jsme dorazili do tělocvičny, všcihni jsme si sedli do kruhu a zazpívali jsme si píseň proti trudnomyslnosti, kterou by měl každý správný polárník znát. Poté se děti rozdělily do 4 menších skupin a byl jim přidělen maskot. Rázem nám tedy vznikly 4 polární výpravy - medvědi, myšky, žabky a zajíci, které spolu vzájemně soutěžily. Žáci v těchto týmech pak absolvovali jednotlivé herní disciplíny, kterými byly různé úkoly pro přežití v divočině. Soutěžilo se v rychlosti a schopnosti se převléct a poskládat si šaty. Z šatů pak v dalším kole děti svazovaly „lano“, které by se při polární výpravě jistě hodilo, například k záchraně kolegy, který uvízl ve stržené lavině. V dalším kole žáci stavěli sněhuláka z gymnastických balónů. Čtvrté kolo bylo spíše strategické, žáci totiž měli v týmech poskládat puzzle, které jim bylo podle klíče přiděleno, klíč k vyřešení však museli sami odhalit. V pátém kole žáci trénovali střelbu na medvěda, co kdyby se totiž stalo, že by nějakého cestou potkali a nevěděli si s ním rady. V posledním kole zase museli natrénovat, čím by se na Severním pólu živili, a tak chytali ve skupinkách rybičky na čas. Po absolvování všech disciplín jsme se se „Severním pólem“ rozloučili opět veselou písničkou a pak jsme se vydali na radostnou cestu zpět k domovu, v našem případě do školy. Ve škole pak ještě proběhla zpětná vazba a s dětmi jsme si vyrobili výkresy na téma právě absolvovaného programu - malovali jsme výkresy s ledními medvědy a tučňáky.
Zatímco žáci malovali, paní učitelky vyhodnotily výsledky soutěže, napsaly diplomy, nachystaly odměny a medaile v podobě vločky ze Severního pólu a vyhlásily výsledky.
Poté celá výprava zvolala třikrát hurá a hladoví, jako správní dobrodruzi, jsme se vydali vstříc jídelně a chutnému obědu!